lørdag, desember 09, 2006

Leverom

Jaja, da var det tid for en post igjen!

Det skjer ganske mye her nå, før jula, så alt får jeg vel ikke med i en blogg, men litt kan dere iallefall få :)

En av de to mest spennende tingene jeg har vært med på i det siste var bibelskolen på besøk til fengsel, for å ha en julegudstjeneste! Bra initiativ av skolen, og en unik måte å få et lite innblikk i en del av den japanske kulturen som jeg kanskje ikke ser så mye til vanligvis(forhåpentligvis). Jeg vet ikke helt hva jeg forventet meg av selve fengselet, men i ettertid tror jeg det var en liten anelse av skuffelse der. Jeg hadde jo hørt om Yakusa(japansk mafia), og vi har vel alle sett en og annen film fra asia fra fengsler eller noe lignende(Romeo Must Die er et godt eksempel, fra Kina). Men, det var ingen høye elektriske gjerder, ingen vakthunder, ingen søkende spotlights, og alt vi trengte for å komme inn, var å si(ingen papirer fremvist engang!) at vi var fra bibelskolen i Aotani, Kobe, som skulle holde en julegudstjeneste. Greit nok, vi så kanskje ikke så skumle ut, men hvem vet om Yamaha keyboardet vi hadde med egentlig var en skjult bombe....eller gitaren et skjult maskingevær? De innsatte var også en liten skuffelse. Helt normale mennesker, ingen synlige tatoveringer og ingen "kriminell holdning". Hvor har det blitt av alle de gode gamle skurkene som luktet farlig 100 meter unna. What have the world become.

Men, la oss legge alvoret til side en stund. Møtet var ganske bra, dog jeg ikke forstod et knøtt, og jeg håper virkelig at det nådde inn til de som hørte på. Det må jo være utrolig godt å høre, at noen bryr seg om deg, selv om du er en utstøtt fra samfunnet, selv om du har havna på feil side av gjerdet. Her har allerede en innsatt senere ordinert til prest, så at det har en virkning, det er sikkert og visst.
Under gudstjenesten hadde bibelskoleelevene oppgaver i kor, og i et ensemble som spilte på bjeller.
En av bjellene var ustemte/falsk/hva enn en bjelle kan bli. Det skjærte godt. Men, resten var fint :)

Det var en ting til jeg ville fortelle om, men da jeg ikke vil ødelegge ryktet mitt som hensynsløs slapp blogger, får dette vente til neste gang!

Sist, men ikke minst har jeg, etter mye streben(les: glemskhet) fått tatt noen bilder av stedet jeg bor på. Jeg tenkte at dette kunne være til glede for alle som føler de har det litt kummerslig i hybelen sin, for slik å vite at de dog ikke er alene. Nå skal det sies da, at jeg egentlig er ganske fornøyd. Her har jeg alt jeg trenger, vel nesten, og minimalt med støvtørking. Utsikten kunne kanskje vært bedre(les: eksisterende), men sånt skal man ikke dvele for lenge ved. Nei, nok prat, et bilde sier mer en 1000 ord, eller 2 kanji om du vil.














Og med det tuner vi ut for denne gang!

Lykke til med juleforberedelsene der hjemme! Overskudds-julekaker tas imot med takk ^^.

8 Comments:

At 12:09 a.m., Blogger irene said...

jeg og maria kommer i juni! hipp hurra!

(sannsynligvis)

 
At 12:56 a.m., Blogger Vafflus said...

Hit? Til Kobe? Eller til andre steder i Japan? Uansett, konge =D. Håper dere komme litt tidlig i juni da, rundt den 20ende vender jeg nesa hjem ;)

 
At 5:04 p.m., Blogger irene said...

skal bo hos roth ola og knut kari. men vi vil jo treffe deg! vi drar nok til norge rundt den 20. juni vi også! detta blir morro!

 
At 12:08 a.m., Blogger Vafflus said...

Whoho ^^.

Det blir en bra avslutning veit du!

 
At 10:38 a.m., Anonymous Anonym said...

Hellu. Skikkelig flaut at jeg ikke har søkt frem sida di... Men, jeg gjorde det nu! Vi drar på nyttårsaften til Japan og håper flykapteinen flyr lavt så vi kan få med oss litt av rakettene! Eh,, But: håper å se deg da. Vi kommer dessverre ikke til å bo i Kobe, men i Kawage som ligger nær Tsu. Det er et par timer unna med tog. See you! Sjekk ellers vår blog da http://jesustojapan.topland.net

 
At 8:29 p.m., Blogger Unknown said...

Har du fått deg ein SG??

 
At 12:57 a.m., Blogger Vafflus said...

Hei!

SG? I wish, I wish ^^. Det er nok Johnny's gamle gitar det der, en real fake fra Kina ;). Som sikkert har vært bra i sin tid, men nå begynner nesten fret'ene å forsvinner helt, så jeg kikker meg rundt etter en ny en. Er jo så knakbillig med instrumenter her i landet ! Gitarer til halv pris av Norge(og europa ellers) må en jo benytte seg av!

Jh

 
At 4:55 a.m., Anonymous Anonym said...

Takk for interessant informasjon

 

Legg inn en kommentar

<< Home