tirsdag, september 19, 2006

Se hva som (har) skje(dd)r!

I dag, for ikke mange timer siden, har jeg offisielt vært i Japan i to uker! Og jeg må ærlig innrømme at Norge virker rimelig lenge siden, selv om noen personer dreier tankene mine tilbake dit med jevne mellomrom. Vi skal ikke nevne navnet hennes, *cough* Rachael *cough*, men hun vet hvem hun er ! Grrr....(veldig veldig irritert stemme, noe á-la Sylvester Stalone like før den siste store kampscenen).

I går var det nasjonal fridag i Japan, "De eldres dag". Jadda, eldrebølgen har kommet hit også. Det innebærte at de aller fleste hadde fri, og da ble det fest i barnehagen! Like utenfor bibelskolen er det en liten ballplassog her var det fullt liv =) På det nederste bilder(beklager, jeg fant nettopp ut at jeg hadde glemt å innstallerer photoshop på den nye pc'n, så det blir bare uredigerte bilder en stund) holder de på å kaste mange små baller opp i kurven, og så var det konkurranse mellom det røde og det hvite laget om å få flest mulig oppi. Her er det altså foreldrene som konkurrerer, mens barna heier ;) Litt anderledes enn i Norge, hvor foreldrene sitter og ser på ;) (me like ^^)

Etterpå dro jeg og Thomas, en ex-misjonær-unge som var på et 3 måneders besøk i gamlelandet, til Osaka, hvor han viste meg litt rundt, blant annet på en anime/manga-café hvor alle de (kvinnelige) servitørene gikk rundt i draktene fra mangaserier. Dette er noe av det hippeste i Japan for tiden, og selv om jeg ikke skjønte alt(på grunn av språket) var det rimelig artig. Et eksempel er at idet du blir fulgt til plassen din, sier samtlige av de ansatte; "Velkommen hjem mine herrer" ^^. Litt geekete, men sikkert ganske artig hvis du har sett/lest anime/manga-serien =)
Og siden vi like godt var i nabolaget, tenkte vi oss en tur innom NMS leiren og snu på litt steiner. Rebekka(ettåringen til NMS) hadde jo selvfølgelig tulla seg bort et annet sted, siden det var fridagen hennes og, men vi ble hjertelig tatt imot av Odd Bjarne, prest i Tezukayama menighet, med himmelsk mat og puppe-is. Sistnevnte anbefales til alle på det sterkeste, men det tilrådes forsiktighet når man etterspør det i butikken, spesielt for oss som ikke kan japansk og må benytte oss av en god del kroppsspråk.




-->
Odd Bjarne









--> Henrik, en trivelig fyr, ex-ettåring fra Frikirken, som har forvilla seg tilbake til Japan for noen måneder ^^.













--> Meg.



Og ja, navnet er direkte oversatt fra japansk =)
Det er rett og slett vaniljeis i en gummiballong-aktig ting, du klipper hull i ene enden, og suger ut isen. Problemet er at når det først begynner å komme ut...så stopper det ikke! Isen går fortsetter å bli presset ut, noe som resulterte i heftig avkjølte lepper for å unngå søl ^^. Siste porsjonen kommer med lynfart, noe du ser resultatet av ovenfor ;). Var ikke helt forberedt på den nei..

Etter mye piker vin og sang dro vi hjem til Kobe, og tok noen bra bilder fra bibelskolens tak!

8 Comments:

At 12:21 a.m., Anonymous Anonym said...

Hei sønn!
Koselig å få se noen bilder, og se at du har det fint!! Har ventet på mail!?
I morgen reiser vi til vår lille øy. Så da blir det mobil og denne siden vi nås på.
Ønsker deg alt godt i arbeidet!

 
At 8:21 a.m., Blogger Vafflus said...

Hehe, ha en fin ferie mor ;)

 
At 2:13 p.m., Blogger Rebekka said...

Ja altså.. Nå har det seg sånn at jeg også har smakt denne fortreffelige isen. Og jeg må bare innrømme at den var deeeilig :) Har et lager på sikkert fem stk i frysen nå!

 
At 3:51 p.m., Blogger Vafflus said...

Virkelig? Du må vise meg hvor de selger den en dag ^^. Deilig =D

 
At 10:09 p.m., Anonymous Anonym said...

Vi er paa Tilos og har det kjempebra. Vaeret har vaert varierende, men er naa bra. Send oss gjerne en mail til vi er hjemme. m&f

 
At 11:23 p.m., Anonymous Anonym said...

Hei Jostein:)
Shalabays,comment ca va?(d e kenneth så brife..)Så kjekt å lesa om livet som japaner, virke utrulig spennande!Her i Bergen e alt vel,"Hver dag er en fest, og jeg er et smykke,sitat Erlend;)Lykke til, me håper du har d bra!
Hilsen oss i bergen,ann elin,kenneth og inger-hanne:)psst!Ann elin&Kenneth har 5mnd-dag idag,HURRA!

 
At 2:47 a.m., Blogger Vafflus said...

Hei! Gratulerer med 5mnd's dagen =) Hipp hipp huzza =)
Lykke til med eksamener og alt sånt styr ;)(noen er vel ferdig alt?)

I dag er det tur til Kyoto, men været ser litt faretruendes ut, hehe. Men, om det blir noen bra bilder eller ikke, så skal jeg oppdatere bloggen i kveld tror jeg =)

 
At 11:23 p.m., Blogger anja & magne said...

hallo!
vet ikke helt hvordan jeg havner inn på alle disse japan-ettåring-sidene, men morro iallefall! det kan jo ha noe med at jeg er misjonærbarn derfra da, og kjenner odd bjarne..?
det var jeg som introduserte puppeis for odd bjarne!!!!
i fjor vår. jeg fant dem på et supermarked i nærheten. bor du på aotani eller noe? jeg bodde der i 2001-02 og da hadde de puppeis i en liten rar butikk opp mot fjellet..
snakkes kanskje til jul? forelderene mine er i nankai (haraldstad).. vi kommer en delegasjon lille julaften.
gleder meg!
vi må spise puppeis sammen!

 

Legg inn en kommentar

<< Home